עשרות אלפי עובדים בישראל נפגעים מידי שנה בתאונות עבודה, עשרות מהם מקפחים את חייהם ועוד רבים אחרים נשארים נכים או סובלים מנזקים קשיים לצמיתות. תאונות עבודה נוצרות כתוצאה מכשל כלשהו בתהליכי עבודה וברוב המקרים מקור הכשל הוא הגורם האנושי. הקפדה על בטיחות בעבודה נועדה למזער את הסיכונים לפגיעה ולמקסם את המודעות לנושא זה בקרב כלל הגורמים המעורבים. חקיקה, תקנות והוראות חדשות, שמטרתן הגנה על העובד מפני פגיעה, נולדות מידי שנה.
באופן כללי, האחריות לקיום הוראות בדבר בטיחות וגהות ושמירה על בריאות העובדים, המופיעות בחוקים ובתקנות, מוטלת על "המחזיק במקום העבודה" או "תופש המפעל".
הכוונה היא למי שבפועל מנהל את המפעל. הוא האחראי לכך שכל הפעילות המתקיימת במקום העבודה תעשה בצורה המבטיחה את בטיחותם ובריאותם של העובדים במקום.
בחוק נקבעו מקרים בהם ישנם אחראים נוספים לקיום ההוראות כדוגמת אחריות העובד לשמור על בטיחות בעבודתו, לפעול בהתאם להדרכות הבטיחות שהוא מקבל, להשתמש בציוד הבטיחות בהתאם לנהלים ולהדרכות, ליידע את המעביד על כל סיכון חדש שנתגלה לו ועוד.
ממונה על הבטיחות הוא אדם בעל "אישור כשירות" מאת מפקח עבודה ראשי והוא מתמנה על ידי המעביד לייעץ לו, ולסייע להנהלת המפעל בכל הנוגע לבטיחות, גהות, הנדסת אנוש, ובריאות תעסוקתית של העובדים. תפקידיו וסמכויותיו של הממונה בטיחות נקבעו בחוק.
שירותי המכון -
שירותי ממונה בטיחות חיצוני עבור מפעלים ומוסדות.
טיפול וליווי מול משרד התמ"ת – אגף הפיקוח על העבודה.
תוכנית בטיחות בעבודה.
סקרי סיכונים ומפגעי בטיחות בעבודה.
כתיבת נהלי בטיחות בעבודה.
ליווי הקמת והטמעת מערכת לניהול בטיחות (ת"י 18001).